Home

‘I-GO helpt ons bij het klanttevredenheidsonderzoek’

Remco Brandwacht (Omgevingsdienst Regio Nijmegen) vertelt hoe I-GO zijn dienst helpt om de gegevenskwaliteit en het klantencontact verder te verbeteren.

“We merken dat we baat hebben bij de controles die I-GO uitvoert op onze gegevens. Dankzij de rapportages die we terugkrijgen, kunnen we gericht verbeteringen in de kwaliteit van onze registraties doorvoeren. Zeker nu we ook de checks doen met de landelijke basisregistraties zoals de BAG en het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Zo halen we de fouten er gemakkelijker uit en alle lege velden die we hadden, worden steeds verder gevuld. Dit scheelt aanzienlijk tijd, zeker voor de collega’s in een administratieve/juridische functie. Overall begint het vertrouwen te groeien in de gegevens die wij in ons VTH-systeem bijhouden.”

Van input- naar outputfinanciering
“Bij de ODRN hebben we in 2016 de overstap gemaakt van input- naar outputfinanciering. Dat betekent dat we bij ten minste 70% van onze producten en diensten worden ’afgerekend’ op hetgeen we leveren. Elke maand maken we de balans op van zowel de kwantiteit als de kwaliteit van onze producten. Een optimale kwaliteit van de VTH-gegevens is daarbij een voorwaarde.”

Klanttevredenheid
“Samen met andere Gelderse Omgevingsdiensten zijn we gestart met een klanttevredenheidsonderzoek. Doordat we wilden voldoen aan de Kernregistratie kregen we ook de beschikking over de e-mailadressen van de bedrijven in ons gebied. De trigger daarvoor was I-GO. Dat hadden we een jaar geleden nog niet goed voor elkaar. Nu halen we iedere twee weken een selectie uit onze database. We sturen een digitale enquête aan alle bedrijven bij wie we zijn geweest voor een controle, of die een vergunning van ons ontvingen. Zo ontvangen we zeer relevante informatie waar wij, maar ook onze opdrachtgevers, veel aan hebben.”

Basis op orde
“De Omgevingswet komt eraan en die vraagt van ons dat we alle activiteiten die van invloed zijn op de omgeving (denk aan bouwen, parkeren, milieu, water) goed tegen elkaar afwegen. Pas als al die zaken in orde zijn, kunnen we een omgevingsvergunning afgeven. Dat vraagt een andere manier van registreren, namelijk de registratie van activiteiten en niet meer ‘sec’ van inrichtingen. Bij de ODRN bereiden we ons daar stevig op voor. We hebben een programma opgezet samen met onze partners in de regio. Dit bevat onder andere de koppeling met basisregistraties, monitoring op KPI’s en de ontwikkeling van een Geo-viewer. Juist bij die onderdelen wisselen we onderling kennis uit en maken we dankbaar gebruik van de resultaten van I-GO. Zo hebben we de basis op orde tegen de tijd dat de Omgevingswet wordt ingevoerd.”

PS:
Remco is gidscontact voor I-GO bij de ODRN. We moeten hem bij I-GO echter even missen, want van 1 april tot 1 september a.s. heeft Remco een sabbatical gepland. In die periode gaat hij maar liefst 21 keer een halve marathon afleggen. Onder het motto Run2Cure wil hij geld inzamelen voor de strijd tegen kanker. Kijk op www.facebook.nl/run2cure als je Remco wilt volgen.